Hvordan forebygger jeg hjerte-kar-sygdomme?

Når du har diabetes, har du større risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom. Det er derfor vigtigt at forebygge udviklingen - først og fremmest med en god blodsukkerkontrol.

Derudover er det også vigtigt, at du:

  • Spiser sund mad
  • Er fysisk aktiv
  • Stopper med at ryge
  • Følger lægens anvisninger vedrørende behandling

    Risikofaktorer

    Der er en række risikofaktorer, som du skal være opmærksom på i forbindelse med åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme. Det drejer sig om:

    • Forhøjet langtidsblodsukker
    • Overvægt
    • Rygning
    • Forhøjet blodtryk
    • Forhøjet kolesterol
    • Manglende motion
    • Fed mad
    • Gener
    • Køn - mænd rammes tidligere end kvinder
    • Alder - jo ældre du er, jo længere tid er kroppen udsat for slid. 

Fordi mennesker med diabetes har en øget risiko for åreforkalkning og dermed hjerte-kar-sygdomme, er der også en øget gevinst ved at blive behandlet. En sundere livsstil og en bedre diabetesregulering gør en forskel - også selvom du endnu ikke har fået konstateret åreforkalkning.

Du kan forebygge åreforsnævring ved at sætte ind over for de faktorer, der øger risikoen for åreforkalkning. De er uddybet herunder.

Rygning

Tobak er skadeligt for hjertet og kredsløbet. Åreforkalkningen bliver værre, og risikoen for blodpropper bliver betydeligt større. Rygestop er svært, men det er nødvendigt, at du stopper med at ryge, hvis du vil forebygge åreforsnævring.

Læs mere om rygestop

Overvægt

Overvægt belaster hjertet og nedsætter effekten af medicin for blodsukker, blodtryk og kolesterol. Vægttab – især af fedt på maven – er derfor en meget væsentlig del af den forebyggende behandling. Ofte kan du mindske medicinbehovet, når vægten går ned. Det ser ud til, at vægttab mindsker risikoen for blodpropper, særligt når man ændrer kosten i en mere hjertevenlig retning. 

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er godt for dit hjerte. Motion reducerer blodtryk, blodsukker og kolesterol. Daglig fysisk aktivitet er derfor gavnligt på mange fronter. Det gælder også, selvom du allerede har fået en hjertesygdom – inklusiv åreforkalkning, blodpropper og forkammerflimren.

Du skal helst blive forpustet, og pulsen skal øges, før fysisk aktivitet rigtigt ”træner” hjertet – men al fysisk aktivitet er gavnligt og helst hver dag.

Motion er principielt altid godt for hjertet, men belastningen skal justeres til den tilstand dit hjerte er i. Tal med din hjertelæge eller -sygeplejerske om, hvad der passer til dig, hvis du er hjertesyg.

Blodsukker

Regulering af blodsukkeret har mindre betydning for åreforkalkning i de store kar end i de små. Meget tyder dog på, at de små blodkar – ikke blot i nyrer og øjne, men også i hjertet – påvirkes af forhøjet blodsukker. Der er derfor al mulig grund til at holde blodsukkeret så tæt på det normale, som muligt.

Læs mere om blodsukker

Blodtryk

Et højt blodtryk belaster kredsløbet og hjertet. Mål for blodtryk er i betydelig grad individuelt, og du skal tale med din læge om, hvad der er optimalt for dig. 

Læs mere om blodtryk

Kolesterol

Total-kolesterol er den samlede mængde fedt. Det samlede tal siger mindre om skadevirkningen på blodkarrene end forholdet mellem de øvrige typer kolesterol

LDL-kolesterol kaldes også for det ”lede” kolesterol. LDL har en evne til at trænge ind i væggen af de store blodkar, hvor det sammen med forskellige betændelsesceller danner ”plaques”, som medvirker til forsnævring af blodkarret. Hos personer med type 2-diabetes er disse LDL-fedstoffer ofte mindre i størrelsen end hos personer uden diabetes. Det øger LDL-kolesterolets evne til at trænge ind i væggen af blodkarrene. Sænkning af LDL-kolesterol er derfor en vigtig og meget effektiv måde at forebygge åreforkalkning på, hvis du har diabetes. LDL-kolesterol sænkes med medicin, men også vægttab, motion og sunde madvaner er med til at sænke LDL-kolesterol.

HDL-kolesterol kaldes også for det ”herlige” kolesterol. HDL-kolesterol er med til at beskytte mod åreforkalkning. HDL-kolesterol kan blandt andet øges med vægttab og motion.

Triglycerider er fedstoffer, som blandt andet indtages via kosten. Det er også i den form, at fedt bliver lagret i kroppens fedtvæv. Triglycerider er meget afhængige af livstil, og falder ofte, når man gennemfører kostændringer og er mere fysisk aktiv – især hvis vægten samtidig falder.

Kolesterol er en gruppe af livsnødvendige fedtstoffer, som transporteres rundt i kroppen med blodet. Nogle typer kolesterol er en væsentlig årsag til åreforkalkning.

Kolesteroltal får du typisk i fire værdier:

  • Total-kolesterol
  • LDL-kolesterol
  • HDL-kolesterol
  • Triglycerider

Læs mere om kolesterol

Blodpropsforebyggende behandling

Blodpropper kan forebygges med blodfortyndende behandling som for eksempel Hjertemagnyl. Det er en effektiv behandling, hvis du allerede har åreforsnævring i hjertet eller andre steder i kroppen. Behandling med blodfortyndende medicin sker i samarbejde med din læge. 

Senest opdateret:
23-11-2016
Sideansvarlig
Lotte Sehested Sygeplejefaglig rådgiver og projektleder