Forebyg med sunde vaner

type 2-diabetes er den type sukkersyge, der rammer flest mennesker. Sygdommen er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner.

Du kan ikke ændre på din arvemasse, men det er muligt til en vis grad at forebygge eller udsætte type 2-diabetes, hvis du har fokus på sunde vaner. En god huskeregel er de fire KRAM-faktorer:

– kost: Spis sundt, og undgå overvægt.

R – rygning: Kvit cigaretterne, hvis du er ryger.

A – alkohol: Begræns indtaget af alkohol.

– motion: Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Hvordan ændrer jeg vaner?

Det er helt naturligt, at det er svært at ændre vaner. Men du behøver ikke ændre det hele på én gang. Start eventuelt med et par små ændringer, og når du har vænnet dig til dem, så kan du måske lave flere små ændringer. Selv små ændringer gør en forskel.

Læs mere om sund mad

Læs mere om fysisk aktivitet

Læs mere om rygestop

Læs mere om vægttab

Senest opdateret:
17-07-2015
Sideansvarlig
Anne-Marie Karin Wegener Konstitueret afdelingschef for F&V, cand.scient. i biokemi, ph.d.