Mad og drikke er en stor del af hverdagen, som vi oftest forbinder med noget positivt - samvær, god smag og hygge. Men hvordan er det, når du får konstateret diabetes? Skal du nu til at ændre alt i din dagligdag?

Der er ikke noget, der er forbudt

Som udgangspunkt er der ikke noget mad og drikke, du ikke må indtage – det handler om mængder og hvor ofte. Men der er mange detaljer at holde styr på, og det kræver en indsats at omsætte de gode råd til praksis og gøre dem til en naturlig del af hverdagen. For nogle skal der kun ganske få ændringer til for at skabe en god balance mellem mad, motion og medicin. For andre kræver det en større omlægning af vaner.

Men noget er bedre end andet

Sund mad og motion kan reducere blodtryk, blodsukker- og kolesterolniveauet i kroppen. Der er derfor en række ting, du skal være opmærksom på, når du vælger, hvad og hvor meget du vil spise.

3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider vil være passende for de fleste. Hvis du kun spiser en gang om dagen, risikerer du at spise for meget.

Få hjælp fra vores indkøbskort

Det er en god idé, at du læser varedeklarationen på mad- og drikkevarer, når du handler ind. På Diabetesforeningens indkøbskort kan du se anbefalingerne for indholdet i de enkelte varegrupper. Her står f.eks., hvor meget fedt der må være i en madvare.

Download indkøbskortet

Hvis du har diabetes, anbefaler vi, at du:

  • begrænser dit forbrug af fedtstof, særligt det mættede fedt
  • spiser groft, f.eks. rugbrød, fuldkornsbrød, havregryn og grøntsager
  • spiser magert kød og fjerkræ
  • spiser fisk, gerne 350 g om ugen
  • spiser mange grøntsager, mindst 300 g om dagen
  • spiser ca. 3 stk. frugt om dagen
  • spiser/drikker 1/4-1/2 l mager mælk eller syrnet mælkeprodukt fordelt over dagen
  • sparer på sukker
  • sparer på salt
  • sparer på alkohol
  • spiser varieret

Ovenstående anbefalinger er generelle, og der kan være individuelle forskelle.

Senest opdateret:
02-08-2016
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister