Velkommen til siderne med fokus på at være ny med diabetes 2

Som ny med type 2-diabetes er det vigtigt, at du tænker din nye hverdag grundigt igennem. Diabetes forsvinder ikke, når den først er konstateret. Det er en sygdom, du skal leve med resten af livet – en ny livsbetingelse, en ny livsledsager.

Ny Med Diabetes

At erkende sin diabetes

Du kan sagtens have diabetes og have haft det i mange år uden at mærke noget til sygdommen. Derfor kan det også komme som et chok for nogen og være svært at erkende, at de har diabetes, selv om lægen har stillet diagnosen.

Hvid du har type 2-diabetes, anbefaler vi, at du

  • begrænser dit forbrug af fedtstof, særligt det mættede fedt (dyrisk)
  • spiser groft, f.eks. rugbrød, fuldkornsbrød, havregryn og grøntsager
  • spiser magert kød og fjerkræ
  • spiser fisk, gerne op til 300 g om ugen
  • spiser mange grøntsager, mindst 300 g om dagen
  • spiser ca. 3 stk. frugt om dagen
  • indtager ½ l mager mælk eller syrnet mælkeprodukt fordelt over dagen
  • sparer på sukker
  • sparer på salt
  • sparer på alkohol
  • spiser varieret

Men selvom det måske tager tid at forstå, at du har en kronisk sygdom, så får du hurtigere en almindelig hverdag, hvis du erkender sygdommen og passer på dig selv. Derfor handler det om, at du både på kort og på langt sigt får taget de nødvendige beslutninger omkring dit liv og din hverdag – og bagefter efterlever dem. Så er du til gengæld godt på vej mod et godt liv med din diabetes.

Ha’ dine omgivelser med

Fortæl dine nærmeste – familie, venner, kollegaer – om din diabetes, så de har mulighed for at forstå, hvor vigtigt det er for dig, hvis du skal have nye vaner, når det handler om mad, motion, rygning og alkohol.

Måske er det svært at få dine nærmeste til at forstå, at du er nødt til at tage nogle væsentlige beslutninger omkring din livsstil. Alligevel og netop derfor er det vigtigt, at du fortæller dem om din diabetes og de beslutninger, du er nødt til at træffe, hvis du skal forblive sund og rask.

Dine livsstilsændringer vil blive meget lettere, hvis din familie og venner bakker op om dem. Forsøg evt. at få familien med, så alle inddrages i de sundere mad- og motionsvaner. Jo mere du involverer dine nærmeste, jo lettere har de ved at støtte dig.

Bevæg dig hver dag

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters bevægelse om dagen ved moderat intensitet. Med andre ord er det vigtigt, at den aktivitet, du vælger, gør dig forpustet.

Du kan opdele de 30 minutters aktivitet i mindre perioder, f.eks. 15 minutter om morgenen og 15 minutter om eftermiddagen eller tre gange 10 minutter i løbet af dagen. Hvis du ikke er vant til at bevæge dig så ofte, så start med at købe et par gode sko og noget behageligt løst tøj. Det er vigtigt, at du kan bevæge dig frit i tøjet, og at skoene støtter godt og har en god sål.

Hvis humøret svigter

Det er forskelligt, hvordan folk reagerer, når de får at vide, at de har diabetes. Nogle mennesker får naturligvis et stort chok og ved ikke, hvordan de skal forholde sig til deres nye situation. Andre reagerer ved straks at gøre alt, hvad de kan for at tilpasse sig de nye omstændigheder.

Der findes ikke en rigtig og en forkert måde at reagere på. I starten kan det være svært at erkende, at man har en alvorlig kronisk sygdom, når man ikke nødvendigvis kan mærke sygdommen i det daglige. En almindelig reaktion er at benægte, at der er noget galt og sige til sig selv, at det jo kun er et let forhøjet blodsukker og ikke diabetes.

Efter et stykke tid erkender de fleste, at de har sygdommen og begynder at gøre noget aktivt i forhold til sygdommen, så de får den under kontrol.

Men det kan være svært at leve med en kronisk sygdom – dag ud og dag ind, året rundt, hele livet. Sygdommen griber ind i store dele af dit liv, stiller mange krav og byder på nye udfordringer i hverdagen.

Samtidig bekymrer mange sig om fremtiden. Forskning viser også, at der er større risiko for at blive deprimeret, når man har diabetes. Depression kan komme til udtryk ved, at man eksempelvis føler sig træt, energiforladt, nedtrykt og måske magtesløs eller opgivende. Hvis du har det sådan, er det en god idé at tale med din læge om det. Tag evt. en pårørende med til samtalen med lægen, så de bliver inddraget og bedre kan støtte dig.

Vi har samlet en række links og henvisninger for at støtte dig i din nye livssituation.

Hvor kan jeg læse mere om diabetes 2?

Har du brug for at læse mere nærgående om diabetes 2, kan du via linket herunder finde en række henvisninger til sider her på hjemmesiden, pjecer, artikler osv.

Hvor kan jeg læse mere om diabetes 2?

Hvem kan svare på spørgsmål om min diabetes 2?

Mange oplever at stå med spørgsmål i forhold til deres sygdom, som de ikke lige kan finde svar på i en pjece eller på en hjemmeside. Klik på linket herunder og find henvisninger til både professionelle rådgivere og andre med diabetes 2.

Hvem kan svare på mine spørgsmål om diabetes 2?

Hvor kan jeg udveksle erfaring og mødes med andre med diabetes 2?

Ikke alle spørgsmål har et enkelt svar, som kan klares over telefonen eller på mail. Diabetesforeningen har flere forskellige tilbud til dig - både hvor du kan møde andre face-to-face og hvor du kan møde andre i den digitale verden: 

Hvor kan jeg udveksle erfaring og mødes med andre med diabetes 2?

Hvad kan jeg selv gøre?

Du skal spise sundere, siger lægen. Men hvad betyder det mere konkret at spise sundere? Og hvordan skal du få hul på motion, vægttab, rygestop og hvad lægen ellers anbefaler?

Klik på linket herunder og find en oversigt over konkrete værktøjer eller anvisninger, du kan følge og bruge for at styre din diabetes.

Hvad kan jeg selv gøre?

Vil du deltage i verdens største forskningsprojekt om type 2-diabetes?

Diabetesforeningen samarbejder med forskningscenteret DD2 (Dansk Center for Strategisk Forskning i type 2-diabetes), som skal gøre behandlingen af type 2-diabetikere i Danmark bedre. Du kan selv bidrage til forskningen og bedre behandling af type 2-diabetikere blot ved at aflevere en blod - og urinprøve samt en udfyldt blanket.

Læs mere om projektet og tilmeld dig

Senest opdateret:
04/01/2017
Sideansvarlig
Anne-Marie Karin Wegener Konstitueret afdelingschef for F&V, cand.scient. i biokemi, ph.d.