Fyldig GrønkålssalatEn lækker grønkålssalat med æble er ikke blot en fryd for øjet, men også for ganen. Det søde og sprøde æble går ind og komplementerer grønkålen i samspil med de øvrige ingrdienser, og bliver til knasende sunde mundfulde.

Æblets mange muligheder

Du kan sætte tænderne i æblet allerede, når du står med det i hånden, friskplukket fra træet. Æblet er også velegnet til at skære i små mundrette både og spise som snack. Du kan putte det råt i salaten eller bage det med kagen eller tærten - eller koge det og bruge det til æblegrød eller æblekage. Du kan presse saften ud af det eller forvandle det til marmelade eller æbleflæsk. 

Mulighederne er mange. Se vores bud på opskrifter med æbler nederst på siden.

Sådan opbevarer du æblerne

August til oktober er højsæson for æbler i Danmark. Under de rigtige forhold kan æblerne holde sig fra 1-8 måneder alt efter, hvordan du opbevarer dem, og hvilken sort, det er.

For at holde æblerne friske så længe som muligt, skal du opbevare dem køligt (gerne 1-4˚ C). Æblerne må ikke få frost, og det er vigtigt, at du sørger for ikke at støde æblerne, så de får brune stødpletter.

Har du skåret et æble ud, kan du undgå eller forsinke, at det bliver brunt, ved at begrænse æblets kontakt med ilt. Det kan du gøre ved at lægge det i en vakuumpose, i vand eller ved at hælde citronsaft på det.

Hvad indeholder æblet?

Et æble indeholder ca. 200 kJ. Det er meget gennemsnitligt for frugter. Langt størstedelen af æblet består af kulhydrat, og indholdet af fedt og protein er derfor meget lavt. Et lille æble (100g) indeholder ca. 10 g kulhydrat. 

Kostfibre
Æbler og anden frugt er en god kilde til kostfibre. Kostfibre har et lavt energiindhold, mætter godt, og fremmer fordøjelsen, og en kost rig på kostfibre er derfor at foretrække.

Antioxidanter
Som de fleste andre frugter, er æblet en god kilde til antioxidanter som C- og E-vitamin. Antioxidanter modvirker en række ødelæggende processer i kroppen, og indgår derved som en del af vores immunforsvar. Hvis du tørrer eller varmer æblet op, forsvinder nogle af antioxidanterne.

Det tilberedte æble

  • Æblegrød: Når du spiser æblegrød, får du hurtigt meget frugtsukker. Der skal nemlig kun ca. 1 dl grød til at få en blodsukkerstigning svarende til 1 æble.
  • Æblejuice: Selv om du vælger en usødet æblejuice, indeholder juice både meget energi og meget frugtsukker. 1dl juice svarer ca. til 1 stk. frugt
  • Tørret æble: Sukkerindholdet stiger, når frugt tørres. Der skal derfor kun 16 g tørret æble til en stigning i blodsukkeret, som den du får fra et helt friskt æble

Kilder: http://www.foodcomp.dk, Fødevarer og kvalitet – råvarer og forarbejdning, Nyt teknisk forlag.