Højsæsonen for æbler herhjemme ligger omkring august-oktober. Men under de rigtige forhold, kan du lagre æblerne i lang tid og dermed få danske æbler helt ind i foråret.

Find opskrifter nederst på denne side.

Æblets mange muligheder

Æblet rummer mange muligheder. Du kan spise det råt eller koge det og bruge det til æblegrød eller æblekage. Samtidig er æblet godt i f.eks. marmelade eller i forskellige former for bagværk .

Sådan forlænger du æblesæsonen

Æbler kan holde sig fra 1-8 mdr. alt efter opbevaring og sort. For at æblerne kan holde så længe som muligt, skal du opbevare dem køligt (gerne 1-4˚ C). Æblerne må ikke få frost.

Det er vigtigt ikke at støde æblerne, idet beskadigelse af æblet starter en række processer, der skal reparere det ødelagte væv. Dette fører til den brunfarvning af æblet vi ser ved stødpletter, eller hvis vi lader et skåret æble ligge lidt.

For at undgå eller forsinke brunfarvningen, kan du begrænse æblets kontakt med ilt, f.eks. ved at lægge det i en vakuum pose, eller i vand. Du kan også forhindre at æblet bliver brunt, ved at hælde citronsaft på æblet.

Hvad indeholder æblet?

Et æble indeholder ca. 200 kJ. Det er meget gennemsnitligt for frugter. Langt størstedelen af æblet består af kulhydrat, og indholdet af fedt og protein er derfor meget lavt. Et lille æble (100g) indeholder ca. 10 g kulhydrat. 

Æbler og anden frugt er en god kilde til kostfibre. Kostfibre har et lavt energiindhold, mætter godt, og fremmer fordøjelsen, og en kost rig på kostfibre er derfor at foretrække.

Som de fleste andre frugter, er æblet en god kilde til antioxidanter som C- og E-vitamin. Antioxidanter modvirker en række ødelæggende processer i kroppen, og indgår derved som en del af vores immunforsvar.

Hvis du tørrer eller varmer æblet op, forsvinder nogle af antioxidanterne.

Faldgruber ved det tilberedte æble

  • Æblegrød: Når du spiser æblegrød, får du hurtigt meget frugtsukker indenbords. Der skal nemlig kun ca. 1 dl grød til at få en blodsukkerstigning svarende til 1 æble.
  • Æblejuice: Selv om du vælger en usødet æblejuice, indeholder juice både meget energi og meget frugtsukker. 1dl juice svarer ca. til 1 stk. frugt
  • Tørret æble: Sukkerindholdet stiger når frugt tørres. Der skal derfor kun 16 g tørret æble til en stigning i blodsukkeret, som den du får fra et helt friskt æble

Kilder: http://www.foodcomp.dk, Fødevarer og kvalitet – råvarer og forarbejdning, Nyt teknisk forlag.