Sommer - årstiden, hvor vi gerne sidder længe på terrassen, nyder vejret og den gode grillmad med familie og venner. Der er masser af muligheder for at lave spændende mad med både grøntsager, kød, fisk eller fjerkræ på grillen.

I Velværekøkkenet kan du finde opskrifter på lækkert tilbehør, som indeholder masser af grønt og fuldkorn. Du får eksempler sidst i temaet, og du kan finde flere opskrifter i Velværekøkkenet. Her finder du også inspiration til lidt koldt at drikke før maden og til desserten.
Prøv f.eks.

Sommerbowle

Iste med lime og mynte

Nektarin- og jordbærcreme til grillen

Lækker koldskål med melon

Læs mere herunder om grøntsager på grillen, fisk på grillen, kød på grillen, salat, brød, hygiejne og grill.

Grønt på grillen

Grilltema _tomat

De fleste grøntsager egner sig fint til, at du griller dem. Sæt grøntsagerne på et spyd eller bland dem sammen i en grillbakke, hvor du tilsætter lidt marinade, pensler med balsamico-eddike, soyasauce eller lignende. Drys evt. friske krydderurter, salt og peber henover.

Du kan også sagtens kombinere frugt og grønt. Dette giver et godt spil i smagen.

Du kan svøbe grøntsager (f.eks. bønner eller grønne asparges) i mager bacon eller parmaskinke. Det giver en god smag og er med til at holde på fugtigheden i grøntsagerne.

Tips

  • Bruger du træspyd, så læg dem i vand ½-1 time før du skal bruge dem. På den måde undgår du, at spyddene brænder.
  • Det er en god idé at koge majskolber, kartofler og rodfrugter ca. 10 min. inden du griller dem, så du reducerer stegetiden på grillen.
  • OBS! Majs indeholder kulhydrat og kan derfor ikke spises ubegrænset. Du kan dog fint bruge majs i din salat sammen med andre grøntsager. 50 g majskerner (1 dl svarer til 10 g kulhydrat)

Fisk på grillen

Grilltema _laks

Også fisk bliver utroligt lækkert på grillen – dog er det ikke alle slags, der egner sig lige godt.

Fisk som laks, mørksej og helleflynder, der er faste i kødet, er godt til grillen, fordi de ikke skiller i lamellerne. Griller du fisk, som er mere løse i kødet, kan du bruge en sammenklappelig grillrist.

Tips

  • Vend kun fisken én gang og vær sikker på, at den har fået en stege-/grillskorpe (ikke branket) inden du vender den.
  • Du kan lægge fisken på grillen direkte fra fryseren - du kan krydre den med salt og peber og pensle den med lidt olie, inden du lægger den på grillen. Er fisken hel, kan du fylde krydderurter og skiver af usprøjtet citron i bugen.

Kød på grillen

Grilltema _koed

For at undgå for meget fedt i måltidet kan du med fordel vælge kødprodukter med højt 10 % fedt som fjerkræ og magert svine- eller oksekød. Hold øje med, at du ikke griller det for længe, for så bliver det tørt. Det er en god idé at marinere kødet og dermed gøre det mere saftigt og smagfuldt.

Tips

  • Ved kort stegetid skal kødet befinde sig tæt på gløderne.
  • Ved lang stegetid skal kødet befinde sig langt fra gløderne.

Salater

Grilltema _salat

Om sommeren er det de meget vandholdige salater (Lollo Bionda/Rosa, rucola, iceberg, hovedsalat, friséesalat og egeblad), som er på markedet. Disse salattyper indeholder få kostfibre. Derfor er det en god idé at tilsætte grove grøntsager - f.eks. blomkål, broccoli, spidskål, ærter, bønner eller sommerhvidkål.

Du kan give din salat mere fylde og mæthed ved at tilsætte f.eks. fuldkorns-pasta, -bulgur eller -couscous.

Tips

  • Server salaten i et tærtefad el. lign., da det får den til at se rigtig lækker og indbydende ud.
  • Den sur/søde smag fra ribs eller hindbær er et godt miks med en masse forskellige sommersalater.

Brød

Bradepandebrød Grilltema 

Vælg fuldkornsbrød som tilbehør til grillmaden. Det mætter godt. Køb gerne brød, flutes, pitabrød mm. mærket med Fuldkornsmærket og/eller Nøglehulsmærket. Du kan også finde opskrifter på lækkert fuldkornsbrød i Velværekøkkenet, f.eks.

Bradepandebrød med fuldkorn

Burgerboller, grove

Hygiejne og grill

Når du griller, er det vigtigt, at du holder det rå og det færdigstegte kød adskilt. Undgå derfor at lægge det stegte kød tilbage på den samme tallerken, som det rå kød lå på, før det kom på grillen. Det rå kød kan indeholde sygdomsfremkaldende bakterier, der hurtigt kan spredes til det færdigstegte kød. Det er også bedst med 2 grill tænger: 1 til det rå kød og 1 til det færdigstegte kød.

    • Opbevar dit kød på køl, indtil du skal bruge det for at undgå formering af bakterier.
    • Tænd op i grillen 30-45 min. før brug, så er grillen varm og risikoen for, at maden kommer til at smage af tændvæske er meget lille.
    • Bruger du marinade med olie, så sørg for at grille i en foliebakke eller på stanniol. Du bør nemlig undgå, at der drypper fedtstof ned i kullene, da den tjæreholdige røg, som udvikles, menes at øge risikoen for kræft.
    • Husk, at kun hele kødstykker (f.eks. mørbrad, skinkemignon) må være rosa. Gennemsteg altid fyldte kødstykker, hakket kød, og kød der er marineret med indsprøjtet saltlage.
    • Undgå at stikke i kødet under stegningen, da kødsaft løber ud, og kødet bliver mere tørt. Dit kødstykke er medium stegt, når kødsaften, der trænger op gennem kødet er lyserødt. Er kødsaften derimod klar, så er kødet gennemstegt.
    • Kasser altid din marinade efter brug.

Du kan læse mere om køkkenhygiejne i forbindelse med grill i Fødevarestyrelsens kampagne "Hold pølsen ren"