Mormormad forbinder vi typisk med velsmag og hygge, men også med de tunge, gammeldags retter som f.eks. stegt flæsk med persillesovs og boller i karry.

De gode danske retter fra ”mormors tid” kan dog godt laves, så de matcher de ernæringsmæssige krav, vi har til sund mad i dag. Du kan lave retterne med mindre fedt og flere grøntsager samtidig med, at du bevarer den samme gode smag. Samtidig nedsættes fedt- og kalorieindholdet væsentligt i de gamle klassikere.

Hvad er mormormad?

Retterne i Mormormad er fra 1960’erne og starten af 1970’erne. Retter som vores mor, mormor eller farmor tilberedte med omhu og omtanke – både for råvarerne og for dem, der skulle spise maden.

Vil du have endnu flere opskrifter på de gode gamle retter, kan du finde flere opskrifter i vores kogebog "Mormormad - klassikere med kulør". Kogebogen indeholder opskrifter på 20 typiske danske retter fra ”mormors eller farmors tid”, og der er ekstra tilbehør til mange af dem:

  • Bankekød med kartoffelmos og agurkesalat
  • Grydestegt kylling med spidskålssalat med mormordressing og rabarberkompot
  • Millionbøf med rodfrugter

Fælles for retterne er, at de i Diabetesforeningens version er tilsat lidt kulør bl.a. i form af flere grøntsager. Opskrifterne er inddelt i retter til hverdagen, og til når der er mere tid til tilberedningen.

Kogebogens forfattere er: Kliniske diætister Susanne Elman Pedersen og Lisa Heidi Witt fra Diabetesforeningen samt ernærings- og husholdningsøkonom Janne Bagger.

Køb kogebogen "Mormormad - klassikere med kulør"