Når de første rabarber er fremme, er det tegn på, at det rigtig er forår. Sæsonen starter normalt i april og fortsætter til midt på sommeren. Ofte kan man trække rabarber igen i sensommeren.

Stilkene er bedst først på sæsonen, så de er rigtig gode nu.

Rabarber - Frugt eller grøntsag?

Rabarber - frugt eller grøntsag? Dette spørgsmål bliver vi som diætister i Diabetesforeningen ofte stillet.

Rabarber er en grøntsag, som du kan spise i ubegrænset mængde. Indholdet af kulhydrat er så lavt, at det ikke vil medføre stigning i blodsukkeret, medmindre du spiser meget store mængder.

Hvad er der i rabarber?

Rabarber1Rabarber indeholder 3 g kulhydrat og ca. 4 g kostfibre pr. 100 g. Indholdet af energi er ca. 100 kJ pr. 100 g. Rabarber indeholder mineraler og vitaminer - især vitamin A og C. Rabarber indeholder også citronsyre, oxalsyre og æblesyre. Det er oxalsyren, der får tænderne til at føles ru. Den syrlige smag stammer fra indholdet af æblesyre og ikke oxalsyren. Smagen i rabarberne forandres derfor ikke, hvis du neutraliserer oxalsyren.

Neutraliser syren i rabarber

Oxalsyre binder calcium fra maden, så det ikke bliver optaget i kroppen. Det kan derfor være en fordel at neutralisere oxalsyren med f.eks. Non-Oxal. Oxalsyre findes også i væsentlige mængder i spinat.

Opbevaring af rabarber

Opbevar dine rabarber i køleskab. Du kan også snitte stængerne og fryse dem.

Hvad kan du bruge rabarber til?

Rabarber bliver traditionelt anvendt til kompot, rødgrød, rabarbersuppe og marmelade oftest i kombination med jordbær. Saft kogt af rabarber er også lækkert. Du kan evt. fryse den koncentrerede saft i isterningbakker eller en pose, så der er til et enkelt glas saft. Du kan fortynde og søde koncentratet, når du har tøet det op.

Opskrifter med rabarber

Herunder finder du forskellige opskrifter med rabarber. I nogle af opskrifterne har vi brugt rabarber i andre sammenhænge og/eller sammen med krydderier, som vi ikke så ofte forbinder med rabarber: