Salt

Et af de officielle kostråd lyder: Spis mad med mindre salt. Det er på baggrund af, at danskerne generelt spiser for meget salt – dagligt får vi 8-10 g salt fra vores mad.
Anbefalingen fra DTU Fødevareinstituttet lyder på 6 g om dagen. Kvinder spiser i gennemsnit 7-8 g salt om dagen, mænd 9-11 g.

Læs Fødevareinstituttets notat "Salt og sundhed"

Kroppen bruger salt til mange forskellige livsvigtige processer, og det er derfor nødvendigt, at vi spiser salt. Vores behov er dog blot ca. 1,5 g pr. dag, så du kan med fordel sænke dit forbrug med cirka 3 g dagligt, hvilket svarer til 1/2 tsk.

Salt indeholder natrium, hvilket øger blodtrykket, hvis du indtager for meget. Natrium binder vand i kroppen og ved et for stort indtag føres det over i blodbanen, hvor blodets fylde øges.  
Selv en lille reduktion af det daglige saltindtag har vist sig at have en positiv effekt i forhold til at sænke blodtrykket. Forskning viser, at mindre salt gavner både raske personer og personer, der allerede er i behandling for forhøjet blodtryk.

Det handler om at vænne dine smagsløg til smagen af mindre salt mad. Du bør derfor skære dit saltforbrug ned over tid. Hvis nedskæringerne er for drastiske, vil de fleste føle, at der mangler smag, men ved gradvist at nedsætte mængden af af salt, kan smagsløgene vænne sig til en mindre salt smag. Vær opmærksom på, at alder og rygning nedsætter smagssansen.

Hvordan nedsætter jeg mit forbrug?

Tips til hvordan du kan spare på saltet

Brug friske krydderurter og andre krydderier til at give din mad smag

Brug kraftige krydderier som hvidløg, chili, citrongræs og ingefær

Kog f.eks. laurbærblad, timian, løvstikke m.m. med, når du koger ris, bulgur, kartofler m.m., så kan du nedsætte mængden af salt

Smag på maden, inden du kommer salt på

Hav ikke saltbøssen stående på spisebordet

Du kan læse mere i Fødevarestyrelsens pjece: 

Spis mad med mindre salt 

Ca. 70 % af det salt vi spiser, kommer fra forarbejdede fødevarer. Det har derfor stor betydning, at du er opmærksom på mængden af salt i de madvarer, du køber i supermarkedet. Men du kan også selv gøre noget for at spare på saltet. Først og fremmest kan du være opmærksom på, hvilke fødevarer, der især indeholder meget salt, og skære ned i dit forbrug af disse.
Nogle eksempler er: 

  • ost
  • kød - specielt skinke. bacon og pølser
  • saltet, røget og marineret fisk og kødpålæg
  • cornflakes
  • bouillon/fond/suppeterning
  • soja
  • ketchup, sennep og dressinger
  • oliven
  • chips og snacks
  • saltede nødder og mandler

Endvidere har alt fastfood også et højt indhold af salt.

Når du køber ind

Gå efter Nøglehulsmærket

Billede mangler

Du kan støtte dig til Nøglehulsmærket, når du køber ind. Fødevarer, der er mærket med Nøglehullet, lever nemlig op til fastsatte krav for indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre, og Nøglehullet er derfor en hjælp  til at vælge sundere. 

Du kan læse mere på noeglehullet.dk 

Det er i EU vedtaget lovgivning om mærkning af fødevarer, hvilket betyder, at der skal være næringsdeklaration på færdigpakkede varer. I den obligatoriske deklaration skal producenter oplyse om saltmængden som g salt pr. 100 g.  Indtil til de nye regler er fuldt implementeret, vil du stadig kunne finde nogle produkter, hvor saltindholdet er angivet som natrium/sodium. Du kan omregne til salt ved at gange mængden af natrium med 2,5. (1 g natrium svarer til 2,5 g salt).

Når du spiser ude

Der kan være meget salt i kantinemaden  på arbejdet, eller hvis du spiser  på restaurant. Her kan du begrænse dit saltindtag ved at gå uden om retter med de meget saltholdige fødevarer som f.eks. pølse, bacon, ost og pomfritter og tilbehør som ketchup, sovse, dressinger m.v. I stedet kan du f.eks. bestille retter, som ikke indeholder disse fødevarer eller spise en mindre portion.

Brød

Brød indeholder ikke store mængder salt, men fordi vi spiser meget af det, bliver brød alligevel danskernes største kilde til salt.

Brød fra bageren indeholder ofte mere salt end det industrifremstillede, vi køber i supermarkederne, så hvis du spiser meget bagerbrød, kan det være en fordel at skære ned her. Du kan også vælge at bage dit eget brød, hvor du selv kan begrænse indholdet af salt, og i stedet tilsætte andre krydderurter og krydderier for at give smag. – Beregn ca. 2 tsk. groft salt til 1 kg mel. 

Når du køber brød mærket med Nøglehulsmærket og/eller Fuldkornsmærket, er der grænser for, hvor meget salt, der må være i brødet. Yderligere kan det være fordelagtigt at bruge mindre smør, da dette også indeholder salt.

Salt2

Specialsalte – sundere end almindelig salt?

Salt er salt, når det kommer til effekten på blodtrykket. De forskellige typer af salt, som bordsalt, Himalayasalt og havsalt indeholder forskellige mængder af mineraler, men hovedbestanddelen i alle typerne er natrium, og her ses der ingen betydelig forskel. Du opnår altså ikke en større sundhedsmæssig effekt ved at vælge en anden salt-variant. 

Der findes nogle saltprodukter på markedet, som har et lavere indhold af natrium. f.eks. Seltin. Det kan være et  alternativ til salt, forudsat at du ikke spiser det i større mængder end salt, for så forsvinder besparelsen af natrium.

Saltpartnerskab

Diabetesforeningen er med i Saltpartnerskabet, som er et partnerskab med deltagelse af Fødevarestyrelsen, andre patientforeninger, Forbrugerrådet TÆNK og fødevareindustrien. Partnerskabet arbejder for at sænke indholdet af salt i såvel forarbejdede fødevarer, kantineservering som på restaurationer. Dertil vil partnerskabet skabe øget opmærksomhed om risiko ved højt indtag af salt og give handlingsanvisende råd, om, hvorledes forbrugeren reducerer mængden af salt.  

Spis _mad _med _mindre _salt

 

 

Læs Fødevarestyrelsens pjece:
Spis mad med mindre salt 

 

 

 

 Kilder: www.altomkost.dk, NNR-04, Danskernes Kostvaner 2002-2008