Når det blæser, regner og sner, er det dejligt med en portion suppe at varme sig på. Suppe kan både være et valg til de dage, hvor det skal gå hurtigt og til de dage, hvor du har god tid. Du kan lave suppe til flere dage og fryse den ned i mindre portioner, så du har nem - og sund - mad til en anden dag.

Suppe gør det enkelt at få masser af grøntsager

Hvis du synes, det kan være svært at få nok grøntsager, er suppe en god ret. De fleste oplever, at det er nemmere at spise flere grøntsager, når de er kogte og evt. også blendede.

I supper kan du bruge grove grøntsager som f.eks. porrer, løg, gulerødder, selleri, pastinak eller persillerod og hvidkål eller anden kål. De er fyldt med gode vitaminer og har et højt indhold af kostfibre. Bælgfrugter som linser og bønner er også gode at komme i suppen. De mætter og giver smag.

Suppe og fedtstof

Du kan lave suppe uden brug af fedtstof, så det er en måde at spare på fedtet i din madlavning.

Hvis du koger din suppe på et stykke kød, er det en god idé at køle den ned efter kogning. Evt. fedt vil stivne og lægge sig øverst, og det kan du så fjerne, inden du varmer suppen op igen.

Suppe kan også være billig mad

Når du bruger årstidens grøntsager, kan suppe være billig mad. Hvis du har en rest kylling, kartofler, ris, pasta eller andet, kan du bruge det som fyld i din suppe.

Server evt. fuldkornsbrød til suppen.

Færdiglavet suppe

Nogle dage kan man have brug for at lave aftensmad i en fart, og her kan færdiglavede supper være en mulighed. Vælg én suppe med højst 5 g fedt pr. 100 g. Tilsæt gerne ekstra grøntsager.

NoeglehulsmaerkeHvis du køber en suppe, der har Nøglehulsmærket, er der fastsatte grænser for indholdet af både fedt og salt.